Molen van Sloten En Kuiperijmuseum

Gesloten (za 10.00 - 17.00)

Toon openingstijden

musea - Molen van Sloten En Kuiperijmuseum - kaartoverzicht

Molen van Sloten En Kuiperijmuseum

Molen van Sloten en Kuiperijmuseum: 2 bezienswaardigheden onder 1 dak!

De Molen van Sloten is een functionerende poldermolen en tevens de enige voor het publiek dagelijks toegankelijke molen in Amsterdam. De molen ligt aan de rand van de stad, bij de Ringvaart, en zorgt ervoor dat het waterpeil in de lager liggende omgeving onder een bepaald niveau blijft. Het is een stellingmolen met een hier herbouwde achtkant uit 1847. De molen is het gehele jaar door te bezichtigen vanaf 10:00 uur 's morgens (uitgezonderd nieuwjaarsdag, Koninginnedag en de kerstdagen). De Molen van Sloten heeft een lift, zodat ook ouderen en gehandicapten tot op de omloop (stelling) kunnen komen.

In het Kuiperijmuseum is een authentieke werkplaats nagebouwd. In een audiovisuele presentatie en op sfeerfoto's kunt u hier zien hoe houten vaten werden gemaakt. Vaten werden gebruikt voor opslag, verpakking en transport van diverse producten, zoals kaas, vis, bier, olie en zeep. Anno nu worden vaten nog gebruikt voor bijvoorbeeld wijn en cognac.

In het naastgelegen 1000 jaar oude dorp Sloten, dat zijn pittoreske dorpsgezicht heeft weten te behouden, staat de nog steeds werkende oude waterpomp op het dorpspleintje. Hier vindt u ook het kleinste politiebureau van Nederland met historische brandmelder. De uit 1794 daterende banpaal gaf aan tot waar boeven Amsterdam mochten naderen.

Voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er speciale rondleidingen die leuk te combineren zijn met een aantal attracties direct naast de molen. De rondgang door de molen is speciaal gericht op de belevingswereld van deze leeftijdsgroep en na afloop krijgen de kinderen een kleurplaat mee naar huis.

De Molen van Sloten is aangewezen als "huis der gemeente", waardoor het mogelijk is in de molen huwelijken te sluiten.

In het Kuiperijmuseum is een zaal van 140 m2 met openslaande deuren naar de tuin te huur voor vergaderingen, lezingen, exposities, culturele mogelijkheden, recepties, enz. Tevens is er een beamer beschikbaar voor presentaties. Ook kan de aanwezige professionele vleugel worden gehuurd.

Services

• Groepen alleen op afspraak

Gesloten
Opent vandaag om 10.00
maandag10.00 - 17.00
dinsdag10.00 - 17.00
woensdag10.00 - 17.00
donderdag10.00 - 17.00
vrijdag10.00 - 17.00
zaterdag10.00 - 17.00
zondag10.00 - 16.45

Recensies

Schrijf als eerste een recensie!

Community

Geplaatste berichten zijn voor iedereen leesbaar

Profielafbeelding gast
Gast

Er zijn nog geen berichten geplaatst op deze pagina.

Beheerder

Deze pagina is niet geclaimd

De museum-in.nl community helpt deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Ook bijdragen? Gebruik de knop per gewenst blok.

Adres- en contactgegevens

Akersluis 10