Museum Meermanno Huis van het Boek

Gesloten (vr 11.00 - 17.00)

Toon openingstijden

musea - Museum Meermanno Huis van het Boek - kaartoverzicht

Museum Meermanno Huis van het Boek

Het museum beheert een grote verzameling middeleeuwse handschriften en vroege drukken, bijeengebracht door baron W.H.J.van Westreenen van Tiellandt (1783-1848). Van Westreenen was een typische 19de-eeuwse verzamelaar: hij verzamelde niet alleen boeken, maar ook voorwerpen uit de oudheid, familieportretten en reissouvenirs.

Deze verzameling wordt bewaard en getoond in de 19de-eeuwse museumopstelling op de eerste verdieping van het museum.

In aansluiting op de collectie van Van Westreenen verzamelt het museum boeken uit de periode van 1850 tot heden. De vorm en de vormgeving zijn daarbij het uitgangspunt.

Naast boeken en oudheden beheert het museum munten en penningen, brieven, archivalia, ex libris en kleingrafiek.

Bedrijfsuitjes, familiefeestjes of gewoon uit interesse. Ook volwassenen kunnen een programma volgen bij Museum Meermanno. Naast de verschillende rondleidingen kunnen groepen ook workshops volgen in het museum. Er zijn verschillende uitdagende mogelijkheden: kalligraferen, papierscheppen, pop-up kaarten of een eigen drukwerk maken in de drukkerij. De rondleidingen of workshops zijn ook heel goed te combineren met een vergadering of een borrel.

Maximaal 20 personen per groep (bij meer dan 20 personen worden het twee groepen).

Het museum is gevestigd in het sfeervolle vroegere woonhuis van baron Van Westreenen van Tiellandt (1783-1848) en richt zich op het geschreven en gedrukte boek in het heden en verleden. De uiterlijke vorm en de ontwikkeling van de vormgeving van boeken staan daarbij centraal. Het museum organiseert circa vier maal per jaar tijdelijke tentoonstellingen over zowel het oude als het moderne boek.

Het museum beheert een uitgelezen verzameling boeken uit alle perioden van de westerse boekgeschiedenis. Allereerst zijn dat middeleeuwse handschriften die nog geheel met de hand geschreven en verlucht zijn. De ontwikkeling van het schrift, de lay-out en de versiering van handschriften is in vogelvlucht te volgen in de sfeervolle boekzaal waar een selectie van deze pronkstukken is te zien.

De boekzaal is een uniek voorbeeld van 19de eeuwse museuminrichting en is nog geheel in deze stijl bewaard gebleven. Naast de middeleeuwse handschriften zijn hier voorbeelden te vinden van de oudste vormen van het gedrukte boek, de zogenaamde incunabelen.

Museum Meermanno is sinds kort een officiele trouwlocatie.

Gesloten
Opent vandaag om 11.00
maandagGesloten
dinsdag11.00 - 17.00
woensdag11.00 - 17.00
donderdag11.00 - 17.00
vrijdag11.00 - 17.00
zaterdag11.00 - 17.00
zondag11.00 - 17.00

Recensies

Schrijf als eerste een recensie!

Community

Geplaatste berichten zijn voor iedereen leesbaar

Profielafbeelding gast
Gast

Er zijn nog geen berichten geplaatst op deze pagina.

Beheerder

Deze pagina is niet geclaimd

De museum-in.nl community helpt deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Ook bijdragen? Gebruik de knop per gewenst blok.

Adres- en contactgegevens

Prinsessegracht 30