Stichting Nationaal Farmaceutisch Museum De Moriaan

Op initiatief van de KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers, werd eind 2007 het nationaal farmaceutisch museum (NFM) geopend. Het was het resultaat van een samenwerking met de gemeente Gouda en Museum Gouda en kon tot stand komen door bijdragen van apothekers en van vele anderen die betrokken zijn bij de gezondheidszorg.

Het museum was gevestigd in "De Moriaan", een vroeg zestiende-eeuws koopmanshuis aan de Westhaven in Gouda. Van oudsher werden in dit pand peper en kruidnagel, en later vooral koffie, thee en tabak, verkocht. Aan al deze producten werd lange tijd een geneeskrachtige werking toegeschreven en het museum bevond zich dus op een plek met een passende geschiedenis.

Slechts vier jaar lang heeft het museum mogen huizen in de "De Moriaan": de gemeentelijke cultuurbezuinigingen van 2011 zorgden ervoor dat het NFM voortijdig zijn deuren moest sluiten.

Nieuwe identiteit
Als reactie op de noodgedwongen sluiting heeft het bestuur de rol van erfgoedinstelling opnieuw onder de loep genomen. Het NFM heeft daarna een nieuwe identiteit gekregen: volledig virtueel, volledig publiek.

Deze nieuwe digitale identiteit past uitstekend bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van erfgoedbeheer: musea moeten zichzelf opnieuw uitvinden om mee te bewegen met de huidige samenleving, die steeds meer gericht is op toekomst en technologie.

Het NFM wil bewijzen dat verleden, heden en toekomst elkaar kunnen ontmoeten in een nieuw soort museumomgeving: het virtuele museum. Innovatie, inspiratie en educatie zijn hierbij leidend.

Uiteraard blijft de organisatie ook intensief betrokken bij het behoud van farmaceutisch erfgoed en fundamenteel onderzoek naar de geschiedenis van het geneesmiddel, haar bereider en haar gebruiker.

maandag?
dinsdag?
woensdag?
donderdag?
vrijdag?
zaterdag?
zondag?

Recensies

Schrijf als eerste een recensie!

Community

Geplaatste berichten zijn voor iedereen leesbaar

Profielafbeelding gast
Gast

Er zijn nog geen berichten geplaatst op deze pagina.

Beheerder

Deze pagina is niet geclaimd

De museum-in.nl community helpt deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Ook bijdragen? Gebruik de knop per gewenst blok.

Adres- en contactgegevens

Stichting Nationaal Farmaceutisch Museum De Moriaan